2 Dagen theoretische scholing

21 maart 2023 - Gulu, Oeganda

Maandagochtend 7.45 een warme ontmoeting met Samuel, onze chauffeur tijdens ons verblijf. Hij is ambulancechauffeur maar staat voor ons ter beschikking op afroep. Dit is al het vierde jaar dat we Samuel als chauffeur hebben. Om 8.00 vertrokken naar Lacor. Jacinta had de eerste en tweede jaars studenten verzameld in een lokaal en we werden voor de groep gezet alsof we voor een tribunaal terecht waren gekomen. Marc en ik zagen al snel een paar oude bekenden zitten. Na een korte introductie van Jacinta hebben we onszelf voorgesteld en kort uitgelegd wat onze plannen zijn voor de komende dagen.

Na het officiële gedeelte kwamen de oude eerste jaars naar ons toe en werden we heel hartelijk ontvangen met hugs en schouderkloppen. De tweede jaars studenten gingen naar de OK en de eerste jaars studenten bleven. We hebben ons geïnstalleerd en zijn vrij snel begonnen aan de presentaties voor de eerste jaars. Het is een verademing dat er zoveel respons uit de groep komt en ze erg leergierig zijn. Om 12.45 zijn we gestopt. Het regende de hele dag dus we zijn binnen gebleven en waren na de lunch in afwachting van de tweede jaars. Dat duurde even want om 15.00 kwam de eerste student binnen. Uiteindelijk een goed gesprek gehad met de studenten over de verwachtingen en hun ervaring van het afgelopen jaar.

Intussen had Joep ook niet stil gezeten, hij heeft een gesprek gehad met Jacinta en met Dr Baifa. En natuurlijk heeft hij met de gegevens uit de gesprekken verder gewerkt aan het MOU. We waren ongeveer 17.45 terug en zijn vrij snel vertrokken naar de stad om daar weer te genieten van een prima maaltijd.

Vandaag stond Samuel weer op tijd klaar om ons op te halen en was het weer een zelfde invulling van de dag voor Marc en Frank als maandag. Het blijft heel bijzonder dat er zoveel theoretische kennis is en zo weinig praktische ervaring. Ook de tweede jaars studenten hebben weinig praktijk ervaring wat betreft beademingsmogelijkheden en onderwerpen als capnografie, specifieke anesthesie onderwerpen.

Terwijl wij weer in Lacor waren had Joep een afspraak met Dr Baifa en de directeur van het ziekenhuis. Een zeer vruchtbaar gesprek met Dr Baifa en een enthousiaste nieuwe directeur. Er is veel draagvlak voor onze plannen en het feit dat wij inmiddels al 4 jaar samenwerken met het college werd zeer positief ontvangen door de directeur. De basis voor de toekomst is gelegd.

Morgen gaan we de hele dag praktijk en theorie trainingen geven aan de eerste jaars studenten in het skilllokaal in het college. Het zal dan de eerste keer zijn dat we skillslokaal gaan gebruiken voor de studenten van de anesthesieopleiding.

1. Sjarlot kooi:
    21 maart 2023
    Geweldig, ik zie t allemaal weer voor me. Geniet ervan, goed werk! En doe de groeten van me daar!