Warmingup

19 maart 2023 - Gulu, Oeganda

Zoals afgesproken zijn we vanmorgen naar het college gegaan om daar aan een groep clinical officers een BLS training te geven. Klokslag 10.00 uur waren er 15 studenten en twee docenten aanwezig. Marc heeft daar een presentatie gegeven over de BLS. Halverwege de presentatie sloten zich 9 nieuwe studenten aan. Voor ons geen verrassing omdat we in voorgaande jaren de ervaring hebben opgedaan dat tijdens onze trainingen steeds meer studenten zich aansloten om zo tot een goed gevulde klas te komen.

Zoals we zijn gewend is de respons uit de groep minimaal en merk je dat de vorm van lesgeven met interactie van de groep niet bekend is in Uganda. Aan het einde van de presentatie werd de groep door één van de docenten aangesproken over de noodzaak van BLS, ze zullen in hun carrière als clinical officer in een situatie kunnen komen waarbij BLS levensreddend kan zijn. Een mooie aanvulling.

Eerst hebben we met de groep de stabiele zijligging geoefend wat al een meer ontspannen karakter kreeg toen ze zelf in de praktijk moesten brengen om bij elkaar in de stabiele zijligging te trainen.

Daarna de BLS training voor gedaan en in groepen de praktijktraining gedaan. De studenten waren erg serieus bij de uitvoering van de BLS training en coachten elkaar tijdens de training. Bijzonder moment was dat tijdens de training de onderdirecteur van het College even poolshoogte kwam nemen. Zij is op haar vrije dag toch even komen kijken, voor ons weer een bevestiging dat de directie van het College serieus betrokken wil zijn bij dit project.

Na de training hebben we wat afspraken kunnen maken met de docenten over de invulling van komende week.

Joep had intussen ook niet stil gezeten en heeft in overleg met Dr Baifa een zogenaamd "Memorandum of Understanding" geschreven. Hierin worden de huidige en toekomstige plannen en verwachtingen vastgelegd. Dat is een goede basis voor het gesprek komende week met de directeur van het GRRH, het ziekenhuis.

We hebben een ontspannen middag gehad en bereiden ons nu voor op komende week.