De eerste dagen

18 maart 2023 - Kampala, Oeganda

De eerste dagen in Uganda zitten er op en de eerste contacten zijn gelegd.

Donderdag zijn wij grotendeels bezig geweest om een goede simkaart in de telefoon te krijgen en wat het meeste tijd heeft gekost is het organiseren van een goede wifihotspot, een zgn dongel. We hadden een oud exemplaar die, na later bleek, niet meer kon worden geupdate. daarom uiteindelijk, na een uurtje of 5  !!!! proberen en testen een nieuw exemplaar gekocht. Deze was direct actief dus klaar voor de binnenlanden van Uganda.

Verder heerlijk geacclimatiseerd, goed gegeten en op tijd naar bed.

Vrijdagochtend op tijd opgestaan, 6.30 en na het ontbijt vertrokken naar Gulu. Geoffrey onze chauffeur ging volgens goed Ugandees gebruik eerst in gebed met ons voordat we op weg gingen. Blijft een bijzondere gewoonte. Na een reis van ruim 6 uur kwamen we om 14.00 aan bij Paula's Guesthouse, ons verblijf voor de komende 13 dagen. Hartelijke ontvangst, goed weerzien voor Marc en Frank en een goede kennismaking voor Joep.

Nadat we onze koffers in de kamer hadden gezet wilden we meteen een afspraak bevestigen met de studieleider Jacinta. Helaas.......... telefoon was geblokkeerd omdat de dame in Entebbe vergeten was om ons er op te wijzen dat we 12 uur hadden om een nieuwe pincode op de telefoon te zetten. Een gevalletje van oeps, sorry, vergeten. Komt vaker voor in Uganda, uiteraard ook in Nederland.

Wij dus zo snel mogelijk, achter op een Bodaboda een bromfiets naar de MTN telefoniewinkel in Gulu om dat te laten resetten. Dat duurde al met al weer 2 uur. Toen we Jacinta eindelijk konden bereiken was zij net op weg naar huis maar gelukkig kwam ze snel weer terug en hebben we een heel hartelijk ontvangst gekregen en heeft zij ons het toekomstige skillslokaal laten zien en hebben we kort onze plannen kunnen delen. Ook door de andere docenten heel hartelijk ontvangen en nieuwe contacten gelegd. De afspraak gemaakt dat we zaterdagochtend het skillslokaal kwamen inrichten. Daarna zijn we naar het ziekenhuis gegaan, het Gulu Regional Referal Hospital, en hebben daar de dienstdoende gynaecoloog gesproken die ons ook weer enthousiast ontving.

's Avonds bij een Ethiopisch restaurant gegeten. Het duurde even voordat we konden vertrekken vanaf ons pension omdat er een enorme onweersbui overtrok met heel veel regen. Een zegen voor de Regio, onpraktisch voor ons maar wij zijn wel wat regen gewend.

Na een goede nachtrust zijn we vanmorgen naar het College gegaan om het lokaal in te richten en tot onze grote verrassing stonden er in no-time 15 studenten in het lokaal die ook graag training wilden hebben. Voor ons weer een bevestiging dat de studenten en de docenten erg graag gebruik wilden maken van onze vaardigheden.

Hoewel het plan was om alleen clinical officers anesthesia te trainen wilden we deze kans niet voorbij laten gaan en hebben we afgesproken dat we zondagmorgen om 10.00 een extra scholing gaan verzorgen voor deze studenten. Van de docenten kwam direct de vraag of we nog meer studenten van het college kunnen trainen. We gaan daar maandag samen een plan voor maken zodat ons verblijf zo optimaal mogelijk benut wordt.

Daarna weer naar het GRRH gegaan en daar hebben we Dr Baifa weer ontmoet en met haar de plannen en verwachtingen uitgesproken. Erg zinvol gesprek met als resultaat dat we volgende week een afspraak hebben met de directeur van het ziekenhuis en dat Harry, onze anesthesist die helaas niet mee kon reizen, met haar zoom afspraken plant om trainingen te verzorgen op het gebied van IC zorg en hoe om te gaan met peri en postoperatieve complicaties rondom operatiepatienten.

Met een heel goed gevoel zijn we teruggegaan naar ons pension om daar samen nog onze planning door te nemen en ons voor te bereiden op de komende dagen.

We zijn erg onder de indruk gekomen van het enthousiasme van alle betrokken personen en hebben vertrouwen in de komende dagen. Belangrijk natuurlijk is dat we met ons drieën een heel goed team vormen die elkaar op diverse vlakken goed aanvullen.

1. Henk:
    18 maart 2023
    Top Frank, dat alles goed uitpakt en jullie aan de slag kunnen.
    Veel succes daar!
  2. Dineke:
    18 maart 2023
    Wat fijn broer dat jullie met open armen zijn ontvangen. Enkele opstartproblemen die gelukkig verholpen zijn.
    Succes met het goede werk dat jullie daar mogen doen.
  3. Wilma:
    18 maart 2023
    Wat een heel andere wereld toch! Heel veel succes met je maten!
  4. Evelyn:
    18 maart 2023
    Erg leuk om dit te lezen en zo jullie te volgen!!
  5. Mirjam:
    18 maart 2023
    Veel succes daar met elkaar! Leuk om het zo een beetje te kunnen volgen.
  6. Maarten:
    19 maart 2023
    Leuk om mee te kijken. De eerste les zit er al op zie ik.
  7. Egbert:
    19 maart 2023
    Mooi!!! om de verhalen te lezen. Alle goeds en succes met jullie werk daar!!
  8. René den Hartogh:
    Suc6 mannen!!
  9. Ton:
    20 maart 2023
    Mooi werk Frank! Geweldig om jullie drive mee te maken! En het soms eindeloze geduld….
  10. Jetske:
    26 maart 2023
    Weg vol hindernissen, maar dat hoort bij Afrika 😃. Goed bezig daar!!!